”Takinkääntäjä” – Tähän mennessä tapahtunut


Konkretiaa, jes!

Ok, first things first: Tesla on saapunut. Jokunen satakilometriä ajeltu.  Hymy luonnollisesti korvissa, ei varmaankaan jättimäinen yllätys. Laitehan on enemmän kuin auto, viihdekeskus. Hymy on syytä pitääkin korvissa alkuhuuman jälkeen. Käytännön haasteet edessä, aloitetaan kotilatauksesta.

Taloyhtiön kanssa vääntö latausasioista ollut päällä nyt reilun viikon. Taloyhtiön pj tosin hommassaan timanttinen ja asialle myötämielinen, se mainittakoon  heti alkuun.  Ensimmäinen tiedustelu isännöitsijälle, vastaus siihen ei yllättänyt: ”Vaatii yhtiökokouksen, ja koska olet 1. asennuslupaa pyytävä niin tuskin lupaa tulee.”  Positiivista. No, tuosta on ponnisteltu aimo harppauksin eteenpäin yhtiön pj:n ansiokkaalla vetoavulla. Taloyhtiön sähköt, riskit ja kustannukset tsekataan pika-aikataululalla parin konsulttiyhtiön toimesta. Erittäin ok.

Tilanne ei kai kauheasti kuulemani mukaan poikkea muiden vastaavista prosesseista. Uutta kun tehdään niin selvitettävää riittää. Oma keissimme ehkä hieman tyypillisestä eroava: asuntomme on rivitalon päätyasunto, jossa kiinteästi kiinni oveton autotalli. Päätyseinässä normaali 2h kellolla varustettu lämmityspistoke. Tuosta suoraan seinän takana yhtiön sähkökeskus jonne jo yksi reikä ja piuha. Tuon johdosta toiveissa siis ilmanmuuta saada Walle seinään ja kunnollinen lataus kotiin. Kakkosvaihtoehtona sitten uusi pistoke lämpötolppaan ja hitaampi lataus.

Viikon aikana olen jo alkanut totutella ja tottua ajatukseen hitaammasta latauksesta. Näyttäisi olevan yleinen taloyhtiöratkaisu, sitä kauttakin hyväksyttävissä. Myös tarvittavasta latausmäärästä ja siihen kuluvasta ajasta on alkanut muodostua suht selkeä kuva. Senkin perusteella yöllä kotona hoidettava lataus onnistunee oikein nätisti vähän hitaammallakin pelillä. Kun kuitenkin oma pikalaturimme olisi toteutettavissa ”yksittäistapauksena” omalla kustannuksellamme, niin sitä ajetaan loppuun asti. Muillehan tuo ratkaisu ei yhtiössä kuluja aiheuttaisi. Jotain varmistuksia ja säätöjä sähkökaapissa korkeintaan.

Lopulta kai ainoaksi selvitettäväksi kysymykseksi jää se, kuinka automme lataus yhtiön sähköllä hinnoitellaan? Yhdelle hybridille on annettu hinnaksi 30€/kk. Äkkipäätään kuulostaisi erittäin hyväksyttävältä itsellekin. Täyssähkölle lienee kuitenkin liian edullista, uskoisin. En ole selvittänyt kuinka pikalaturin käyttö mitattaisiin. Saako Walleen kiinni jonkun kulutusmittarin, tai irtoaako tieto peräti suoraan Wallesta? Perinteisen pistokkeen saa kuulemma bluetooth-versiona ja siitä sähkönkulutuksen luuriin. Tuosta sitten raportointi taloyhtiölle ja laskutus. Tällainen käytössä kaverillani Model S:n kanssa. Jos jollakulla lukijalla noihin hyviä vastauksia perusasioiden suhteen ja kokemusta latureista rivarissa, niin mielelläni kuulisin aiheesta.

Mitä muuta? No. Appeja ladattu luuri täyteen, Tubesta opiskeltu Model 3 säätöjä, kavereita koeajatettu ja lisätty auto Tesla-tilille. Tuo kolmannelta osapuolelta hankitun Teslan siirto meni erittäin jouheasti. Ellei muuten ole tullut mainituksi, tämä kolmonen tuli Saksasta. Vm 3/2021 ja ajettu 9 800km. Latureita lähiymäristöstä Vantaan Tammistossa etsitty, tutkittu ja testattu. Perusteet alkavat olla hanskassa. Kun kotilatausta ei vielä käytössä, on tullut istuttua hyvä tovi markettien pihoissa. Ei ole ollut olenkaan harmillista, päinvastoin. Läppäri mukana ja duunia tehty samalla auton erittäin viihtyisässä ympäristössä. Mikäs siinä, etätyötä mukavimmillaan.

Kitkat on jo alla, joten talvikelienkin sopii tulla. Toistaiseksi on ajeltu tiiviisti ruutukaava-alueella ja Uudenmaan lähikunnissa. Seuraavan kuukauden aikana kuitenkin tulossa jo lähikaupunki-reissuja mm. Hämeenlinnaan, Tampereelle ja Turkuun. Kuun vaihteessa sitten se jo eeppisen maineen julkisuudessa saanut Lapin reissu.

Jos jutun sisältö herättää kysymyksiä, tai peräti vastauksia ja vinkkejä pohdintoihini niin mielelläni otan vastaan. Turha ihan kaikkea on kantapään kautta opetella. Yhteystiedot löytyvät alta, kiitos etukäteen vinkeistä/kommenteista.

 

Miksu

sähköautoilija

-Kirjoittaja on yritys-, koti- ja ammattiliikennevakuuttamisen ammattilainen. Vapaa-ajalla innokas

lenkkeilijä, golfari, vapaalaskija ja padelin pelaaja.-

p. 044-240 1700

mika.kinnunen@pohjola.fi

https://vakuuttavakinnunen.fi/