”Takinkääntäjä” – tarinaa sähköautoilusta


”Takinkääntäjä”

 

Taas yksi sähköautoilu-blogi lisää. Mutta miksi nimeksi Takinkääntäjä? No, ripaus itseironiaa ja huumoria. En ole takinkääntäjä-tyyppiä. Enkä tässäkään varsinaisesti kääntänyt takkia. Jouduin vain yllättäin tilanteeseen missä oli ajateltava autoiluani juuri nyt muutamaa vuotta pidemmälle, ja ruuvata asenenneruuvia pari naksua uuteen suuntaan. Ja kun autoista kyse, ei tietenkään voi sulkea yhtä määräävää tekijää pois – tunnetta. Fiilis vei mennessään.

Ajatukseni täysin sähköiseen autoon siirtymisessä oli 3-4 vuoden päässä. Tässä hetkessä en nähnyt vielä sähköauton tuovan minulle niitä lisäarvoja mitä autolta odotan, ja ennenmuuta tarvitsen. En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut minkään teknisen laitteen sisuksista. Minua on kiinnostanut ainoastaan se, mitä kaikkea ja kuinka helposti laitteella voi tehdä. Tämä on koskenut erityisesti autoa ja autoilua.

Kun olen vielä suuren osan autoiluelämästäni saanut ajaa autolla yrityksen autoetuna ilman huolen häivää auton huoltokuluista tai arvon alenemasta, tuo käytettävyys aspekti on vain korostunut ja vahvistunut. Aktiivisella elämäntyylillä perheemme tarvitsee autolta kokoa, helppokäyttöisyyttä ja luotettavuutta. Erityisesti niillä kuuluisilla Lapinreissuilla. Palataan niihin.

Näytti kovasti mahdottomalta se yhtälö, että 30% pienemmät tilat, kallis hinta ja epävarmuuksia täynnä oleva käytettävyys vielä tähän hetkeen houkuttelisi vaihtamaan isoa luotto-dieseliä sähköautoon. Mainitut asiat kun kuitenkin kun ovat perustavanlaatuisia seikkoja ja syitä yleensä omistaa auto. Meille auto on paljon muuta kuin vain paikasta A paikkaan B liikkumista. Myös ison määrän tavaraa pitää liikkua. Vaivattomasti.

Mitä tapahtui? Sattuman osuutta asiaan ei voi vähätellä. Asiakkaani eräässä some-kanavassa tarvitsi tietoa vakuutusasioista. Huomasin ammatikseen ”Ostaja” autoliikkeessä. Tiedustelin ison dieselini hintaa. Usein suoraan liikkeeseen myytynä hinnat ovat huonoja, katetta on saatava liikkeenkin myydessä. Nyt sain kuitenkin hinnan mitä pidin erittäin hyvänä. Varmistin asian tutulta ammattilaiselta, hinta oli erinomainen. Asia jäi sillä erää siihen.

Muutama päivä myöhemmin olin asioimassa Vantaan Kaivokselassa täysin muissa asioissa. Asioinnin jälkeen oli ns. luppoaikaa ja huomasin Teslan liikkeen viereisellä tontilla. Olen huono perehtymään asioihin ellei se ole juuri nyt ajankohtainen. Liike oli kuitenkin nenän edessä. Ajattelin, että ehkä tilaisuus testata Teslaa on nyt helpointa. Tuskin hetkeen asioikseni tulen nurkille. Tesla löytyi alle. Kävin ajamassa vajaan 30min. Olin myyty, täysin. Hiljaista, pelkistettyä, tasaista, tyylikästä. Applemaista.

Kotona laitoin WA:lla viestiä kaverilleni joka tietää autoista. Kysyin millaisella diilillä moisen saisi itselleen? En ollut edelleenkään vielä vaihtamassa. Auton hinta, ja tieto siitä, että auton vaihtaminen on aina tappiollista puuhaa piti ostohousut vielä visusti kaapissa. Päivän viestittelyn jälkeen lopputulema oli kuitenkin se, että totesin, ettei minulla ole varaa olla tekemättä tuota Tesla-kauppaa. Käyttökulut vs. nykyinen kk:ssa olivat sitä luokkaa. Ihan realistisesti laskettuna. Sovin entisen myynnin ja laitoin Teslan tilaukseen. Pois huolet ja murheet, epävarmuudet ja polttomoottorin katku. No, ei aivan.

Jäikö epävarmuuksia? Kyllä jäi. Enkö joutunut tinkimään niistä perusasioista mitä autolta odotan? Kyllä jouduin, ainakin hetkeksi. Varmuus, käytettävyys ja tilan määrä. Kaikki nuo piti ajatella nopeasti uusiksi. Autokohtaisia lisävarusteita joutuu investoimaan uudelleen. Paljonko huollot maksavat, kuinka usein? Kuinka kauan akut kestävät? Mitä niiden uusiminen maksaa? Kotilataus? Jne. jne. Uskoa päätökselle antoivat muiden kokemukset, sähköautojen kokoajan kasvava määrä, latausinfran laajeneminen. Vastapainona epävarmuuksia oli myös entisessä: kuinka ison dieselin arvo putoaa? Tuleeko pian iso remontti? Näen tässä paljon samaa kuin aikoinaan siirtymisessä lankapuhelimista mobiiliin.

Ja lopulta, rehellisesti: halusin tuon auton, p***le! Käyttökokemus oli niin mieleenpainuva. Koko laite sopi täydellisesti ajatusmaailmaani. Päätin vain hyväksyä tiedossa olevat puutteet ja sopeutua.

Jatko? Tästä blogista ei tule tekniikkakeskeinen. Luultavasti. Jo nyt tosin olen muutamassa päivässä opiskellut sähkötekniikkaa enemmän kuin aikaisemmassa elämässä yhteensä. Pääasiassa tulen kuitenkin kirjoittamaan vain sähköautoilun arjesta käytettävyyden kulmasta, ja hyvinkin fiilispohjalta. Varmasti alkuun paljonkin vertaillen entiseen polttomoottoriautoon. Saat rehellisen näkemykseni sähköauton hyvistä ja huonoista puolista.

Saan Teslani tiistaina 28.9.2021 klo 17.00. Siitä se alkaa.

 

Miksu

sähköautoilija

-Kirjoittaja on yritys-, koti- ja ammattiliikennevakuuttamisen ammattilainen. Vapaa-ajalla innokas

lenkkeilijä, golfari, vapaalaskija ja padelin pelaaja.-

p. 044-240 1700

mika.kinnunen@pohjola.fi

https://vakuuttavakinnunen.fi/